onsdag den 18. april 2018

Jessica Townsend; Morrigan Crows magiske prøvelser [Sponsoreret]

Jessica Townsend; Morrigan Crows magiske prøvelser (Nevermoor, #1) [Sponsoreret af Gyldendal]

Bagsidetekst:
Kære miss Crow.

Tillykke! Du er blevet udvalgt af et af vores medlemmer som kandidat til Det Forunderlige Selskab. Vær venligst opmærksom på, at du ikke er sikret en plads. Medlemsskab af Selskabet er ekstremt eftertragtet, og hvert år konkurrerer flere hundrede håbefulde kandidater om et stipendiat. Hvis du vil være en del af Selskabet, bedes du underskrive den vedlagte kontrakt og returnere den til din læremester senest den sidste dag i Ellevte Vinter. Adgangsprøverne vil finde sted i foråret. Vi ønsker dig held og lykke.

Med venlig hilsen
Ældste G. Quinn
Mesterbygningen
Nevermoor

Vær parat - J.N.

Jeg synes virkelig det er fedt at der kommer så meget fantasy til de yngre læsere - jeg mener dem som jeg synes er for små til at læse Harry Potter. For jo, man kan godt være for ung til at læse Harry Potter - også selvom man godt kan læse den. En anden serie jeg vil anbefale til denne aldersgruppe er "De Ualmindelige".

"Nevermoor" er dog lidt i en anden boldgade. For hvor Harry Potter og "De Ualmindelige" foregår både i vores verden og i en magisk parallellverden, er alt nyt i "Nevermoor". Vi har dog stadig en semi-almindelig virkelighed og en parallellvirkelighed med magi, talende dyr og drager. Disse to virkeligheder hænger dog sammen og overlapper. Dog vil den semi-almindelige - jeg kalder den det, fordi det er der hvor Morrigan vokser op, men den virkelighed er ikke ligesom vores, som den er i Harry Potter og "De Ualmindelige" - ikke kendes ved Nevermoor og derfor har Morrigan aldrig hørt om det. Folkene i Nevermoor kender dog godt til Morrigans virkelighed, og kan rejse frem og tilbage. Samtidig er denne historie noget mere dyster fra start af en "De Ualmindelige". Jeg tror sagtens at aldersgruppen (10+) kan læse det uden besvær, men det skal man som læser bare være lidt opmærksom på.

Noget andet jeg virkelig godt kan lide ved denne serier er den steam punk-agtige stemning der er i bogen. Det er en genre jeg synes der er alt for lidt af på dansk - desværre. Eller så er jeg bare utrolig dårlig til at finde det. Det er fedt at der er blandet det steam punkede (fx Jupiters gående edderkoppe-bil-skibs-ting) med det magiske (enhjørninger, drager og talende katte). Mine erfaringer med steam punk fortæller mig også at de fortællinger ofte er lidt mørkere end fantasy, hvilket også passer fint med at den her historie er lidt mere dyster. Selvom der er gode oplevelser for Morrigan, kan hun ikke lade være med at føle sig udenfor - selvom hun nu er et sted hvor hun er værdsat, og den dystre stemning ligger hele tiden og lurer i baggrunden gennem hele historien.

Hvis du er til "De Ualmindelige" er det her et klart must read! Det er spændende og medrivende læsning, for dem der endnu ikke er klar til Harry Potter. Der er magi og mystik i lange baner, store, talende katte og hoteller der ændrer udseende fra dag til dag, drager og et mærkeligt selskab, som alle vil være medlem af. What's not to like? Jeg er i hvert fald fan og jeg glæder mig til at læse mere!

Tak til Gyldendal for boggaven.

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: The Trails of Morrigan Crow
Udgivet i: 2017 (på engelsk) og 2018 (på dansk)
Antal sider: 444
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar